Your browser does not support JavaScript! Kukurydza - Wszystko o warzywach - Warzywne Inspiracje
Kukurydza

Kukurydza

Kukurydza to obok pszenicy i ryżu najpopularniejsza roślina uprawna świata. Jeden jej “kłos” może ważyć 40 dag. Kukurydza była podstawowym pożywieniem Inków, Azteków i Majów. Dziś jada się ją głównie w postaci płatków, kasz i mąki kukurydzianej. Wszyscy znają popcorn, a popularnością zaczyna cieszyć się też olej kukurydziany.

Najbardziej rozpowszechniona jest biała i żółta, pozostałe odmiany spotyka się głównie w Afryce. Od 2600 lat p.n.e. kukurydzę uprawia się w Peru. Indianie znali wszystkie cztery jej odmiany: białą, żółtą, czerwoną i niebieską. Do Europy kukurydzę przywiózł Krzysztof Kolumb. Mimo że jest rośliną podzwrotnikową, dobrze się adaptuje, daje też obfite zbiory w klimacie umiarkowanym. Uprawia się odmiany przeznaczone na paszę, zbożowe (na mąkę i kasze) oraz kukurydzę cukrową jako warzywo. Zbiór kukurydzy cukrowej rozpoczyna się w połowie sierpnia i trwa do na sierpień, wrzesień i październik. Kolby ścina się stopniowo w miarę dojrzewania. Ziarna powinny być soczyste i miękkie, jasnożółte (odmiana żółta) albo perłowe (odmiana biała), po naciśnięciu wydzielać mleczny sok. Wtedy najwięcej jest w nich cukru.

Kukurydza złocista w ziarnach może być spożywana na ciepło lub zimno. We Francji, Włoszech i Hiszpanii kukurydza jest spożywana głównie w sałatkach. W Stanach Zjednoczonych popularne jest jedzenie całej kolby kukurydzy z grilla lub prosto z puszki jako dodatek do dania, a także jako dodatek do dań kuchni meksykańskiej. W Wielkiej Brytanii kukurydza jest także dodatkiem na pizzy.

Kukurydzę możesz dorzucić do sałatki, aby dodać jej chrupkości i naturalnej słodkości. Możns użyć jej także do przygotowania zupy lub meksykańskiego dania. Pysznie smakuje w wersji na ciepło z samym masłem i solą. Kukurydza Złocista świetnie sprawdzi się również w plackach i omletach śniadaniowych.

Kukurydza zwyczajna – niezwyczajna

 

Czy możemy sobie wyobrazić świat bez kukurydzy? Oczywiście, ale o ile uboższe byłyby kuchnie wielu narodów świata. W obu Amerykach jest jednym z najpopularniejszych dodatków do potraw. Do Europy przyjechała razem z Kolumbem i już się u nas na dobre zadomowiła. Ostatnio jest jeszcze modna z innego powodu – jest ważnym składnikiem diety bezglutenowej. To produkt naturalnie niezawierający glutenu. Kukurydza to kopalnia różnych składników odżywczych – mineralnych i witamin. Przy wyborze odmiany rolnicy muszą kierować się jej przeznaczeniem oraz warunkami klimatycznymi. Wybór odmiany zależy także od żyzności gleby i dostępności wody. Nasiona muszą kiełkować w odpowiednich warunkach.  W puszkach i słoikach ląduje zazwyczaj żółta kukurydza. Kupując ją w sklepie, nie mam wielu możliwości przy wyborze odmiany.  Co ciekawe, konsumenci w innych rejonach świata przy wyborze odmiany tego zboża mogą się decydować nawet na kolby z różnokolorowymi ziarnami. Kiedy kolby kukurydzy wyrosną, można z nich otrzymać naprawdę wiele produktów spożywczych. Czym kierować się przy wyborze tych produktów? Oczywiście ich przeznaczeniem.

Wybieramy smaczną kukurydzianą kolbę

Najprostszy sposób przygotowania kukurydzy znamy z dzieciństwa. Świeżą kolbę kukurydzy gotujemy w wodzie kilkanaście minut. Posypujemy solą i chrupiemy żółte dojrzałe i ciepłe ziarna. Wielu z nas ten smak kojarzy się po prostu z wakacjami. Zanim jednak zabierzemy się za jedzenie, dobrze jest być świadomym, jak właściwie wybrać dorodną kolbę kukurydzy. Zwracajmy uwagę na kolor ziaren – jeśli są ciemnożółte, oznacza to, że będą twarde i suche. Charakterystyczne liście kukurydzy powinny być zielone. Te z brązowymi plamami są oznaką starości.

Niepozorne zboże – wiele właściwości

Właściwości i zastosowanie kukurydzy są bardzo szerokie. Kukurydza, której używamy przy sporządzaniu sałatek to rodzaj kukurydzy cukrowej. Mąkę otrzymuje się natomiast z kukurydzy zbożowej. Powstaje ona z jej dojrzałych ziaren. Ten neutralny w smaku, bezglutenowy produkt można wykorzystać na wiele sposobów, a jego właściwości mogą nas zadziwić. Jest przede wszystkim niskokaloryczna i możemy nią z powodzeniem zastąpić mąkę pszenną. Polecana przy konieczności stosowania lekkostrawnej diety – dla dzieci i starszych osób. Żelazo i magnez to tylko niektóre mikroelementy w składzie mąki kukurydzianej. Ciekawe są właściwości, jak i zastosowanie tego produktu spożywczego. W kuchni możemy go wykorzystywać na wiele sposobów. Jeśli użyjemy tej mąki do pieczenia ciast i ciasteczek, to nabiorą one ciekawego, żółtego koloru. Możemy z niej przygotować makaron albo użyć do panierowania, zagęścić sos, przygotować kopytka lub kluski. Ciekawie będą się tez prezentować apetyczne zupy kremy. Ich słodki smak możemy urozmaicić takimi przyprawami, jak pieprz, gałka muszkatołowa, curry, słodka i ostra mielona papryka. Dobrze jest też dodać cebulę albo sok z cytryny. Bardzo popularny jest też przepis na taką zupę, do którego dodaje się imbir, kurkumę i mleko kokosowe.

Nie tylko mamałyga

Jeśli chcemy najeść się do syta niewielką ilością pokarmu, to postawmy na kaszę kukurydzianą, ponieważ ma ona dużą wartość energetyczną. W kuchniach rumuńskich i ukraińskich sporządza się z niej mamałygę, czyli potrawę z mleka, mąki kukurydzianej i różnych dodatków, którą można zjeść na słodko lub słono. Wspominając o właściwościach i zastosowaniu tego rodzaju kaszy, trzeba wspomnieć o daniach jednogarnkowych. Dlaczego mamy przygotowywać zapiekanki tylko z makaronu albo z ziemniaków? Róbmy je właśnie z kaszy kukurydzianej. Możemy ugotować też garnek gulaszu i zamiast poczciwych ziemniaków podać do niego długo gotowaną, gęstą kaszę kukurydzianą pokrojoną w finezyjne kształty. Na bazie tak ugotowanej na słodko kaszy podajmy deser z owocami. Niech to będzie kwaskowata żurawina albo dojrzałe z letnim słońcu słodkie morele. A żółta kaszka z miodem posypana orzechami włoskimi? Jakże prosty, a zarazem wykwintny deser. A do tego zdrowy i przygotowany z lokalnych produktów.

Z kukurydzy pozyskuje się także olej kukurydziany. Ma delikatny smak i złocisty kolor. Wykorzystuje się go głównie do sałatek i surówek. Produkt ten uzupełnia w organizmie niedobory kwasów omega-6 i omega-9. Na oleju kukurydzianym nie powinno się podgrzewać ani smażyć potraw, powinien być spożywany na zimno. Doskonały produkt dla osób, które muszą dbać o właściwy poziom cholesterolu we krwi.

Kanapka z żółtym chlebem

Świetną propozycją na codzienne posiłki (szczególnie dla osób, które są na diecie bezglutenowej) jest chleb kukurydziany. Ze zwykłych bochenków bez cukru przygotujmy klasyczne kanapki, słodka wersja tego pieczywa posłuży jako deser. Mąkę kukurydzianą można wymieszać z mąką pszenną, ale nie jest to konieczne. Jako środek spulchniający mogą posłużyć albo drożdże, albo zakwas. Chleb kukurydziany jest popularny na całym świecie. Lubią go również Amerykanie czy Portugalczycy. To tania i smaczna alternatywa dla klasycznych, pszennych bochenków. W Stanach Zjednoczonych taki pokruszony chleb traktuje się jak nadzienie do indyka podawanego tradycyjnie na Święto Dziękczynienia. W Portugalii zaś jego smakowite kromki polewa się oliwą z oliwek – taka kompozycja tworzy prosty, zdrowy i pożywny posiłek. Mąkę kukurydzianą produkuje się z niełuskanego ziarna, jest więc bogaty w błonnik, mikroelementy, a także witaminy z grupy B. Kupując taki gotowy chleb, warto zapoznać się z jego składem. Nawet najlepsze pieczywo potrafią zepsuć polepszacze i chemiczne dodatki. Jeśli upieczemy go sami w domu, to możemy wzbogacić go o takie dodatki, jak suszone zioła czy ziarna – oregano, miętę, słonecznik i inne. Zaletą chleba kukurydzianego jest możliwość spożywania go na wiele sposobów. Zajada się go często w najprostszy sposób – ze szklanką mleka lub maślanki. Psuje do niego wiele rodzajów sera – parmezan, cheddar albo samodzielnie przygotowany twarożek. Żółte pieczywo możemy przygotować także w mniej tradycyjny sposób według przepisu na odrywany chlebek z ziołami, serem, kukurydzą i groszkiem.

Kuchenne tajemnice kukurydzy

Sposobów, w jakie możemy podawać kukurydzę, jest bardzo wiele. Zacznijmy od kukurydzianego chleba, bo można go podać w zdrowy, niebanalny sposób na różne okazje. Na lunch możemy przekąsić przygotowany w domy Pikantny chlebek kukurydziany z mieszanką meksykańską to wartościowy i pożywny posiłek pełen warzyw. Na święta mamy propozycję w postaci Białego barszczu z ziołowym chlebem kukurydzianym. W rej aromatycznej wersji chleba kukurydzianego znajdzie się miejsce dla majeranku, szczypiorku i tymianku. Kukurydza urozmaici danie na każdą okazję – od śniadania po wieczorne przyjęcie z przyjaciółmi. Dzień możemy rozpocząć od Jajek zapiekanych w pomidorach z kukurydzą, groszkiem i szynką. Ten obfity posiłek dostarczy nam sił na cały dzień. Jeśli mamy bardziej leniwy poranek i nie musimy się nigdzie spieszyć, możemy przygotować pyszne bułeczki kukurydziane z kukurydzą i pesto. Jeszcze ciepłe bułeczki smarujemy bazyliowym pesto i popijamy poranną kawą lub herbatą. Wspaniały początek dnia! Szybkie śniadanie możemy zjeść dzięki wcześniej przygotowanej paście jajecznej do chleba z kukurydzą i groszkiem. Taką pastę przyrządźmy wieczorem poprzedniego dnia, a gotowe smarowidło do chleba będzie już nas rano czekało w lodówce. Kukurydza to topowy składnik dań kuchni węgierskiej. Przygotowanie na obiad  węgierskiej zupy gulaszowej z kukurydzą  zajmie około dwóch godzin, ale warto poświęcić ten czas, by potem cieszyć się smacznym obiadowym daniem. Kukurydzy nie może także zabraknąć na drugie danie. Świetnie sprawdzą się w tej roli klopsiki z kukurydzą i pikantnym dipem. Dla wielbicieli naleśników też mamy propozycje. Pierwsza z nich to Naleśniki z kukurydzą i kurczakiem. Druga łączy w sobie smak bobu, szynki dojrzewającej i złotej kukurydzy. A wszystko okraszone sosem holenderskim. Naleśniki z bobem, szynką i kukurydzą z sosem holenderskim na pewno zapewnią nam niezapomniane wrażenia kulinarne. Kukurydza dobrze wypada także w daniach jednogarnkowych, tak jak na przykład w leczo z cukinii z kiełbasą i kukurydzą  albo Chili z indykiem i kukurydzą.

Co nieco dla dzieci

Dzieci lubią słodką kukurydzę. Latem chętnie obgryzają z żółtych ziaren ugotowane i posolone kolby tego zboża. Najsmaczniejsza jest właśnie w sezonie. Jej przygotowanie jest bardzo proste. Po obraniu z liści i umyciu, kolby włożyć do garnka tak, aby były wszystkie przykryte wodą. Można dodać trochę oleju. Następnie gotujemy ją około pół godziny, a jeśli została zalana wrzątkiem, to nieco krócej. Aby była bardziej chrupiąca, można dodać jedną łyżeczkę cukru. Po ugotowaniu można zapiec kukurydzę w piekarniku. Małym dzieciom lepiej podawać kukurydzę ze słoików – pasteryzowaną.  Zdecydowanie unikać tej potrawy z puszki do 12. miesiąca życia dziecka, ponieważ w tym przypadku dodaje się różnych substancji, aby zwiększyć trwałość produktu. Jego podawanie warto zacząć od płatków i kaszy kukurydzianej. Z kukurydzy możemy także przygotować sporo deserów i słodkości. Talerz placuszków z kukurydzą podany na podwieczorek albo na kolację z pewnością zachwyci najmłodszych domowników. Ten przysmak możemy podać w wersji na słodko z miodem, dżemem lub ze świeżymi owocami. Doskonałym pomysłem na oryginalny deser jest kukurydziana panna cotta z żurawiną. Połączenie słodyczy kremowej śmietanki i wanilii z kwaśną żurawiną da wspaniały efekt. Takiego przysmaku nie powstydzi się także żadne przyjęcie. Na specjalne okazje warto przygotować dzieciom https://warzywneinspiracje.pl/przepisy/waniliowy-sernik-na-zimno-z-karmelizowana-kukurydza-i-migdalami/ Karmelizowana kukurydza nie tylko dobrze smakuje, ale także świetnie wygląda jako ozdoba sernika. Do tego mamy pewność, że jemy naturalny prodykt. Gdy mamy do czynienia z głodnym maluchem, czas przygotowania potrawy bardzo się liczy. W ciągu 15 minut możemy wyczarować w kuchni ryż z groszkiem i kukurydzą. To delikatna, zdrowa potrawa. Dzieci zapewne polubią też penne z kurczakiem w kremowym sosie z kukurydzą i dymką. To danie na pewno sprawdzi się na obiad, tak samo, jak klopsiki z indyka z czerwoną fasolą i kukurydzą. Drobiowy posiłek nie tylko jest zdrowy, ale również kolorowy, a to zwiększa apetyt nawet u najbardziej zagorzałych niejadków. Jeszcze inną obiadową propozycją niech będzie risotto z kurczakiem, kukurydzą i groszkiem. A co na szybką kolację? Świeży chleb lub chrupiące bułeczki ze smacznym i prostym dodatkiem – pastą jajeczną z kukurydzą. Taki dodatek do pieczywa przygotujemy zaledwie w ciągu piętnastu minut z trzech składników, które zazwyczaj są pod ręką w każdej kuchni – kukurydzy z puszki, jajek i majonezu lub jogurtu. Wyjątkowe okazje potrzebują niezwykłych dań. Na dziecięce przyjęcie przygotujmy pomysłowe pierożki z kurczakiem i kukurydzą albo corn dogi z kukurydzą.